کافئین



خوردن روزانه 15 گرم کافئین برای بدن مقداری مرگ بار است .
این مقدار حدودا " برابر با 113 فنجان قهوه ) 250 میلی لیتر ( می شود .
اما لازم به ذکر است که فرد با خوردن بیش از حد قهوه نمی میرد بلکه مسمومیت آبی او را خواهد کشت زیرا 113 فنجان قهوه برابر 30 لیتر آب است .
مصرف کافیین تا 400 میلی گرم مجاز است، یعنی نوشیدن 4 عدد قهوه یا 10 قوطی نوشابه یا 2 لیوان نوشابه انرژی زا در روز خطری برای انسان ندارد. مصرف بیش از این مقدار باعث سردرد، بیخوابی، مشکلات معده، دل درد، بدخلقی و تکرر ادرار میشود.
پس اگر دانه ی قهوه یا قهوه ی فشرده نمی خورید ، مشکلی برایتان پیش نمی آید . اما آن ها را با نوشابه و نوشابه های انرژی زا میکس نکنید .

خواص فیزیکی



کافئین خالص پودر نرم، بی بو، سفید و براقی میباشد . نقطه جوش آن ۲۳۸ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب آن ۱۷۸ درجه سانتیگراد است . وزن مخصوص کافئین ۲ / ۱ است PH آن ۹ / ۶ میباشد . چگالی آن هم ۷ / ۶ است. منبع اصلی کافئین بین مواد غذایی مختلف مانند دانه قهوه، چای و کاکائو میباشد . محتوای کافئین در مواد غذایی بسیار متغیر است . در سال ۲۰۰۴ در اتیوپی (Ethiopia) درختانی پیدا شد که یک پانزدهم گیاهان کافئین دار، کافئین داشتند .
احتمالاً در آینده نزدیک، از این گیاهان جدید برای تهیه نوشیدنیهای قهوه که میزان کمتری کافئین داشته باشند، استفاده می شود .
یک دوز کافئین تقریباً ۱۰۰ میلیگرم است که ۱۵۰ میلی لیتر نوشیدنی قهوه یا یک عدد قرص کافئین، حاوی این مقدار کافئین می باشد .
قهوه ها از نظر میزان کافئین بسیار باهم متفاوتند، یک فنجان قهوه میتواند بین ۷۵ تا ۲۵۰ میلیگرم کافئین داشته باشد .

چای سیاه نسبت به قهوه کافئین کمتری دارد که البته به روش دم کردن آن بستگی دارد .
چای سبز خیلی کم کافئین دارد .

نوشابه ها معمولاً کمتر از قهوه کافئین دارند، اما برخی نوشابه های انرژی زا خیلی زیاد کافئین دارند در تهیه نوشیدنیهای غیر الکلی، میزان کافئین موجود در آنها توسط سازندگان به دقت کنترل میشود . معمولاً هر چه میزان کافئین این نوع نوشیدنیها بالاتر باشد، محبوبیت آنها بیشتر می شود.

تاثیر کافئین بروی سلول های چربی



اثرات لیپولیتیک از کافئین و گزانتین دیگر مشتق شده از چای و قهوه به خوبی ثابت شده و کاملا شناخته شده است. به بررسی دو مکانیزم کافئین میپردازیم . اولی تضاد گیرنده A1- آدنوزین است. این رسپتورها در سلولهای چربی بالغ، جایی که آنها به مهار فعالیت سیکلاز و تجزیه چربی می پردازند قرار دارند. گزانتین همچنین فعالیت های فسفودی استراز را مهار و از فروپاشی مکان های داخل سلولی تجزیه چربی در سلول های چربی جلوگیری می کند. مصرف کافئین گردش غلظت چربی و غلظت FFAs سرم را افزایش می دهد. به این ترتیب، مصرف زیاد گزانتین نیز ممکن است به از دست دادن وزن کمک کند و ثابت ماندن وزن از طریق افزایش اکسیداسیون چربی و گرمازایی را در پی داشته باشد .



خواص کافئین



کافئین باعث بسته شدن گیرنده های آدنوزین در مغز میشود، آدنوزین به مغز فرمان میدهد که بدن نیاز به استراحت یا خواب دارد.
کافئین باعث کارایی بهتر عضلات میشود و خستگی و کوفتگی عضلات را با تاثیر بر گلیکوژن ماهیچه ها به تاخیر می اندازد.
کافئین باعث افزایش سطح دوپامین و در نتیجه کارایی بهتر مغز میشود.
کافئین خط ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش میدهد و به درمان اختلال کم توجهی-بیش فعالی کمک میکند.

مضرات کافئین



کافئین از جذب مواد معدنی مخصوصاً آهن جلوگیری میکند،خواب را نیز کم می کند. مصرف کافیین برای کودکان مضر است.
زنان باردار یا شیرده برای میزان مصرفی کافیین باید با پزشک خود مشورت کنند.
افرادی که عادت به خوردن کافیین ندارند ممکن است حتی با مصرف کمتر از میزان مجاز دچار مشکل شوند.
داروی گیاهی سرخارگل (این گیاه جهت تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرماخوردگی تجویز میشود) اثرات بد کافیین را در بدن افزایش میدهد بنابراین هنگام استفاده از این گیاه مصرف کافئین خود را به شدت کاهش دهید.
مصرف همزمان Ephedrine و کافئین باعث افزایش فشار خون و ودر نتیجه سکته قلبی و مغزی میشود. افدرین دارویی است که برای درمان برونشیت و بیماریهای قلبی عروقی تجویز میشود.
مصرف همزمان Theophylline و کافئین باعث تپش قلب و حالت تهوع میشود. تئوفیلین داروی درمان آسم و برونشیت میباشد.