بلک کافی

-خوردن روزانه ۱۵ گرم کافئین برای بدن مقداری مرگ بار است.

-این مقدار حدودا ” برابر با ۱۱۳ فنجان قهوه (۲۵۰ میلی لیتر) می شود .

اما لازم به ذکر است که فرد با خوردن بیش از حد قهوه نمی میرد بلکه مسمومیت آبی او را خواهد کشت زیرا ۱۱۳ فنجان قهوه برابر ۳۰ لیتر آب است.

پس اگر دانه ی قهوه یا قهوه ی فشرده نمی خورید ، مشکلی برایتان پیش نمی آید . اما آن ها را با نوشابه و نوشابه های انرژی زا میکس نکنید.

خواص فیزیکی

کافئین خالص پودر نرم، بی‌بو، سفید و براقی می‌باشد.
نقطه جوش آن ۲۳۸ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب آن ۱۷۸ درجه سانتیگراد است.
وزن مخصوص کافئین ۲/۱ است. PH آن ۹/۶ می‌باشد.
چگالی آن هم ۷/۶ است. منبع اصلی کافئین بین مواد غذایی مختلف، دانه قهوه می‌باشد.
محتوای کافئین در مواد غذایی بسیار متغیر است.
در سال ۲۰۰۴ در اتیوپی (Ethiopia) درختانی پیدا شد که یک پانزدهم گیاهان کافئین دار، کافئین داشتند.

احتمالاً در آینده نزدیک، از این گیاهان جدید برای تهیه نوشیدنیهای قهوه که میزان کمتری کافئین داشته باشند، استفاده می‌شود.

یک دوز کافئین تقریباً ۱۰۰ میلی‌گرم است که ۱۵۰ میلی لیتر نوشیدنی قهوه یا یک عدد قرص کافئین، حاوی این مقدار کافئین می‌باشد.

قهوه‌ها از نظر میزان کافئین بسیار باهم متفاوتند. یک فنجان قهوه می‌تواند بین ۷۵ تا ۲۵۰ میلی‌گرم کافئین داشته باشد.

چای سیاه نسبت به قهوه حاوی کافئین کمتری است که البته به روش دم کردن آن بستگی دارد.

چای سبز خیلی کم کافئین دارد.

نوشابه‌ها معمولاً کمتر از قهوه کافئین دارند، اما برخی نوشابه‌های انرژی‌زا خیلی زیاد کافئین دارند (در تهیه نوشیدنیهای غیر الکلی، میزان کافئین موجود در آنها توسط سازندگان به دقت کنترل می‌شود. معمولاً هر چه میزان کافئین این نوع نوشیدنیها بالاتر باشد، محبوبیت آنها بیشتر می‌شود)

تاثیر کافئین بروی سلول های چربی

اثرات لیپولیتیک از کافئین و گزانتین دیگر مشتق شده از چای و قهوه به خوبی ثابت شده و کاملا شناخته شده است. به بررسی دو مکانیزم کافئین میپردازیم. اولی تضاد گیرنده A1-آدنوزین است. این رسپتورها در سلولهای چربی بالغ، جایی که آنها به مهار فعالیت سیکلاز و تجزیه چربی می پردازند قرار دارند. گزانتین همچنین فعالیت های فسفودی استراز را مهار و از فروپاشی مکان های داخل سلولی تجزیه چربی در سلول های چربی جلوگیری می کند. مصرف کافئین گردش غلظت چربی و غلظت FFAs سرم را افزایش می دهد. به این ترتیب، مصرف زیاد گزانتین نیز ممکن است به از دست دادن وزن کمک کند و ثابت ماندن وزن از طریق افزایش اکسیداسیون چربی و گرمازایی را در پی داشته باشد.

مضرات کافئین

کافئین جلوگیری از جذب مواد معدنی مخصوصاً آهن می‌کند،خواب را نیز کم می کند .